خدمات

7 نکته مهم مدیریت آشپزخانه رستوران

مدیریت آشپزخانه رستوران

آشپزخانه قلب رستوران است و مدیریت آشپزخانه رستوران جزو مهم ترین کارهایی است که یک مدیر می بایست در آشپزخانه صنعتی انجام دهد عدم رسیدگی به این مهم می تواند رستوران را با مشکلات زیادی همراه کند. خدماتی که در هر رستورانی ارائه می شود سرو غذا می باشد و این خدمات در آشپزخانه صنعتی رستوران آماده می شود. طبیعتا هر خطای کوچکی می تواند محصول شما را زیر سوال برده و نارضایتی مشتریان را به همراه داشته باشد. در این مطلب می خواهیم برخی از نکات مهم مدیریت آشپزخانه رستوران را که می بایست رعایت کنید بیان کنیم. با تجهیزات آشپزخانه صنعتی سورن کیچن همراه باشید.

مدیریت آشپزخانه رستوران

اگر شما فردی هستید که با عنوان مدیر آشپزخانه رستوران فعالیت می کند بهتر است که برخی از نکات را رعایت کنید در این بخش 7 مورد از مهم ترین نکات مدیریت آشپزخانه رستوران را برای شما بیان می کنیم.

آماده سازی و تامین مواد اولیه آشپزخانه صنعتی

اولین مهم ترین بخش مدیریت آشپزخانه رستوران بررسی و تامین مواد اولیه ای است که روزانه به آن نیاز دارید تا بتوانید غذاهای منو خود را آماده کنید. هر غذایی برای پخت نیاز به مواد اولیه دارد اگر حتی یکی از گزینه های مورد نظر وجود نداشته باشد دیگر نمی توان غذا را درست کرد.

فرض کنید مشتری غذایی را سفارش داده است که مواد اولیه آن موجود نیست در این صورت می بایست از او بخواهید که گزینه دیگری را انتخاب کند و این موضوع باعث می شود مشتری بخواهد آن جا ترک کند یا ذفعه بعدی برای خوردن غذا رستوران شما را انتخاب نکند چرا که منو شما هیچ گاه تکمیل نیست.

یک مدیریت آشپزخانه رستوران موجودی تمامی مواد اولیه در انبار و یخچال و فریزر را می داند و در صورت کمبود زودتر از موعد آن را جایگزین می کند. مدیریت رستوران همچنین با سلامت افراد نیز ارتباط دارد. مدیر خوب می بایست تمامی مواد اولیه را بررسی کند و مناسب ترین گوشت، خوراکی، برنج، خشکبار و … را خریداری کند. مواد اولیه تاثیر مستقیم بر روی کیفیت مواد اولیه دارند و رضایت رستوران در گرو این امر می باشد.

مدیریت آشپزخانه رستوران

مدیریت آشپزخانه رستوران

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

پس از مواد اولیه دومین نکته ای که به مدیریت آشپزخانه رستوران مربوط است، تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. بدون داشتن تجهیزاتی مانند دیگ چلوپز، خورشت پز، یخچال و فریزر صنعتی، سرخ کن صنعتی و… نمی توان غذای مورد نظر را آماده کرد. آماده سازی این وسایل و تعمیر آن در صورت لزوم بر عهده مدیریت می باشد. برای خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی می بایست دقت زیادی داشته باشید تا بهترین و باکیفیت ترین تجهیزات را برای رستوران خود تهیه کنید. خرید تجهیزات باکیفیت باعث می شود در طولانی مدت نیازی به تجهیزات جدید نداشته باشید و به راحت حجم مورد نیازی از غذا که روزانه نیاز دارید را آماده کنید.

همچنین مدیریت آشپزخانه رستوران محدود به خرید تجهیزات نمی شود و می بایست تجهیزات به صورت روزانه و یا ماهانه بررسی شوند و در صورت نیاز سرویس و یا تعمیر شوند. گاهی کوچکترین بی توجهی به خرابی های ریز می تواند دستگاه را از بین ببرد و شما مجبور شوید دستگاه جدیدی را خریداری کنید که هزینه زیادی است.

همچنین مدیر آشپزخانه رستوران می بایست به تمیز کردن ابزارها و لوازم اشپزخانه صنعتی نیز نظارت داشته باشد. برخی از تجهیزات مانند سرخ کن صنعتی می بایست هفتگی تمیز شوند و چربی زدایی انجام گردد. همچنین نحوه چیدمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی جزو مهم ترین نکات است که می بایست به آن توجه ویژه داشته باشید تا تداخلی در بخش آشپزخانه وجود نداشته باشد.

استخدام بهترین پرسنل برای رستوران

غذاها به خودی خود آماده نمی شوند و نیاز به پرسنل باتجربه و کارآزموده برای این کار وجود دارد. یکی از مهم ترین مزایای برخی از رستوران ها وجود یک سرآشپز ماهر در اشپزخانه است. شما به تیمی حرفه ای نیاز دارید که بهترین غذاها را در اختیار مشتریان قرار دهد و کیفیت منحصر به فردی در طبخ غذا داشته باشد. این موضوع در کوتاه مدت سبب رونق رستوران شما خواهد شد.

البته تنها استخدام مهم نیست و می بایست مدیریت آشپزخانه رستوران را بر عهده داشته باشید تا پرسنل از وظایف خود سرپیچی نکنند. تمامی فعالیت های پرسنل را در نظر داشته باشید و در صورت بروز خطا موضوع را گوشزد کنید. شما به عنوان مدیر تنها اخطارها را نباید بگویید و در صورت مشاهده کار مثبت و درست می توانید به روش های مختلف پرسنل را تشویق کنید.

استفاده از تکنولوژی روز و مدرن

تکنولوژی همیشه در مسیر راحتی کار بشر بوده است. امروزه فناوری به قدری پیشرفت کرده است که به راحتی می توان با یک وسیله چندین غذا را بدون ترکیب بو و مزه طبخ کرد. سرعت عمل در رستوران اهمیت زیادی دارد و هرچه سفارش مشتری زودتر آماده شود برای بازخورد مثبت رستوران نیز مفید است. اگر بخواهید برای طبخ غذا از روش های سنتی استفاده کنید این سرعت عمل را نخواهید داشت. برای مثال دستگاه فر کامبی یکی از تجهیزاتی است که می توانید به سرعت عمل رستوران خود بیفزایید.

مدیریت آشپزخانه رستوران

مدیریت آشپزخانه رستوران

منوی رستوران را مدیریت کنید

از دیگر نکات مدیریت آشپزخانه رستوران مربوط به منو رستوران می باشد. باید تصمیم بگیرید که چه غذاهایی در منو قرار دهید و در صورت خرید تجهیزات جدید می توانید غذاهای جدیدی را نیز به منو اضافه کنید. شما می توانید یک منو ثابت برای مشتریان آماده کنید و یا از منو متغیر استفاده کنید و هر هفته تصمیم بگیرید که چه غذاهایی قرار است آماده شود.

این موضوع تاثیر بسیار مهم در مدیریت و نظم آشپزخانه رستوران دارد. اینکه دقیقا چه مواد اولیه ای باید خریداری شود و چه مواد اولیه مشترکی وجود دارد باعث می شود که در هزینه های خرید صرفه جویی کنید و اسرافی در خرید وجود نداشته باشد.

بهداشت و ایمنی را در نظر داشته باشید

گزینه آخر از لیست نکات مهم مدیریت آشپزخانه رستوران رعایت نکات ایمنی در تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد. همانطور که می دانید رعایت بهداشت در پخت غذا بسیار مهم است و در صورت کوتاهی از اداره بهداشت جریمه خواهید شد. همچنین ابزارهای خطرناک زیادی در آشپزخانه وجود دارد که باید تمامی آن ها را بررسی کنید و برای جوگیری از وقوع خطر تدابیری برای آنها بیندیشید. به عنوان مثال سیستم تهویه آشپزخانه صنعتی یکی از نکات ایمنی مهم است که باید به آن توجه داشته باشید.

جمع بندی

در این مطلب 7 نکته مهم در مورد مدیریت آشپزخانه رستوران برای شما بیان شد. اگر می خواهید مدیریت یک رستوران را بر عهده بگیرید پیشنهاد می کنیم تمامی نکات را در نظر داشته باشید تا بازخورد خوبی از مدیریت خود بگیرید. شما عزیزان برای مشاوره راه اندازی رستوران نیز می توانید با شماره 09122408711 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *