خدمات

چیدمان آشپزخانه صنعتی

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

انتخاب درست نحوه چیدمان آشپزخانه صنعتی یکی از مهم ترین مسائل در طراحی آشپزخانه صنعتی می باشد. آشپزخانه قلب تپنده هم رستورانی محسوب می شود و رمز موفقیت در آشپزخانه می باشد. اینکه چه زمانی غذا سرو شود، کیفیت آن چگونه باشد، تنوع غذایی چقدر باشد و دیگر مسائل ازین قبیل همگی در گرو داشتن یک آشپزخانه خوب است. زمانی که چیدمان آشپزخانه صنعتی شما از یک اصول استراتژی درستی پیروی کند، سرعت در سرو غذا و کیفیت غذا به بالاترین حد خود خواهد رسید.

از طرف دیگر زمانی که اطلاعات درستی از نحوه چیدمان آشپزخانه صنعتی برای تجهیزات رستوران نداشته باشیم در مدت کوتاهی همه چیز بهم می ریزد و بلافاصله از کیفیت آشپزخانه کاسته می شود. ممکن است چیدمان آشپزخانه صنعتی در نگاه اول پیچیده نباشد و با ذهنیت خودتان بخواهید یک اشپزخانه صنعتی را چیدمان کنید. اما در نهایت همه چیز در نگاه مشتری متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است در ابتدای کار از مشاوره راه اندازی رستوران و کترینگ کمک بخواهید تا نتیجه مطلوب را بدست آورید.

از طرفی زمانی که اطلاعات دقیقی در مورد نحوه چیدمان آشپزخانه صنعتی نداشته باشید همه چیز بهم ریخته و شلوغ خواهد بود. زمای که آشپزخانه صنعتی بهم ریخته باشد، تیم آماده سازی پخت و پز نیز کارایی لازم را نخواهند داشت و ذهن کارکنان علاوه بر وظابف خود درگیر حاشیه نیز خواهد شد. قطعا شما نیز نمی خواهید داشتن رستوران اینچنینی را تجربه کنید. با تجهیزات آشپزخانه صنعتی فیدار سورن همراه باشید.

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

پنج مدل برتر انواع چیدمان آشپزخانه صنعتی

در این بخش می خواهیم شما را با پنج مدل برتر از میان انواع مختلف چیدمان آشپزخانه صنعتی آشنا کنیم و در مورد المان های مختلف آن به بحث و بررسی بپردازیم. حال زمان آن رسیده است که چیدمان آشپزخانه صنعتی خود را عوض کنید تا به کیفیت بالاتری دست پیدا کنید. انواع مدل های چیدمان اشپزخانه صنعتی به شرح زیر می باشد:

  • چیدمان خط اسمبلی
  • چیدمان جزیره
  • چیدمان ناحیه ای
  • چیدمان راهرویی
  • چیدمان آشپزخانه صنعتی اپن

چیدمان آشپزخانه صنعتی مدل اسمبلی

این مدل با آماده سازی مواد اولیه آغاز می شود و با بخش سرو غذا و لوازم سرو مانند ظروف و فنجان به پایان می رسد. این مدل برای مجموعه ای مناسب است که در آن چندین آشپز و تیم آماده سازی غذا حضور دارند. در چنین فضایی سرعت عمل و در نتیجه موفقیت بالاتر می رود؛ چرا که گروه های مختلفی طبخ بخش های مختلف غذا را به عهده می گیرند و در نهایت همه چیز طبق روال پیش می رود.

به جرات می توان گفت چیدمان اسمبلی بهترین چیدمان برای رستوران ها و کترینگ ها محسوب می شود. این مدل برای رستوران هایی که منو محدودی دارند و روند طبخ غذایی آن ها تغییری نمی کند و در واقع از اصول ثابتی پیروی می کند، بهترین گزینه خواهد بود. مثلا رستوران های غذای سلامتی و یا فست فودهایی که منو آن ها سالاد و پیتزا است، مطلوب ترین وضعیت را با چیدمان اشپزخانه صنعتی به صورت اسمبلی خواهند داشت.

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

چیدمان آشپزخانه صنعتی مدل جزیره

مدل جزیره در واقع با طراحی یک رینگ یا حقله شروع می شود. بدین صورت که بخش ذخیره کردن مواد اولیه، بخش اختصاصی شست و شو، کانتر آماد سازی غذا در حاشبه قرار می گیرد و تجهیزات پخت و پز در قسمت مرکزی این جزیره قرار دارد. در طراحی مدل جزیره کارایی بیش از زیبایی در فاکتورهای چیدمان تاثیرگذار است. در طراحی این مدل در ابتدا بخشی مجزا برای ورود به محیط آشپزخانه صنعتی در نظر گرفته می شود تا گرد و غبار اضافه وارد محیط نشود. به همین دلیل مسیر آن از المان هایی که آن را شلوغ کند، کاملا مجزا و خالی است. مثلا یخچال صنعتی و یا فر در آن قرار نمی گیرد.

سه نقطه مختلف در چیدمان آشپزخانه صنعتی در نظر گرفته می شود. بخش آماده سازی مواد اولیه، سرو غذا و بخش شست و شو. در این مدل فر و گاز نباید در کنار سینک شست و شو قرار داده شود. همچنین یخچال های صنعتی نیز نباید خیلی از گاز دور باشند که اعضای آشپزخانه به مشکل نخورند.

حساسیت اصلی در این مدل از چیدمان در فاصله ها می باشد. این طراحی باید به گونه ای باشد که اشپزخانه کاملا یکپارچه و متحد به نظر برسد. نباید محیط اطراف تجهیزات آشپزخانه مانند فر و ظرفشویی و فریزر را بلاک کند و درب های آن به راحتی باز و بسته شود.

قانون چیدمان در این طرح به گونه ای است که المان های حساس باید وسط باشند. دلیل این مسئله این است که لوله کشی ساده تر می شود و هزینه های طراحی رستوران به کمترین حالت خود می رسد. رستوران هلندی لاتور دقیقا این فریم را به همراه دارد.

حتما مطالعه کنید: تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

چیدمان آشپزخانه صنعتی مدل ناحیه ای

در این نوع استایل از چیدمان آشپزخانه صنعتی فضاهایی که در مجاورت دیوار هستند به تجهیزات اصلی اختصاص داده می شوند. در درجه دوم بلاک شستشوی کلی طراحی می شود، سپس بلاک ذخیره سازی و در نهایت قسمت طبخ و آماده سازی غذا قرار می گیرد. در این طراحی ارتباط و پشتیبانی به هیچ وجه با مشکل مواجه نمی شود به این دلیل که بخش مرکزی کاملا باز است. از مزایای چیدمان ناحیه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سازماندهی و نظم در این مدل بسیار ساده است. همچنی این نوع طراحی به شما اجازه می دهد تا بتوانید چند مدل مختلف از غذا را به صورت همزمان آماده کنید. این نوع چیدمان برای فضاهایی مناسب است که تعداد محدودی مسئول آماده سازی هر بخش هستند.

در این مدل تقسیم بندی آشپزخانه کاملا مشخص است و همه چیز به صورت مرتب کنار یکدیگر چیده شده است. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، می توانید از مشاوره راه اندازی رستوران و کترینگ کم بخواهید.

چیدمان آشپزخانه صنعتی مدل راهرویی

اگر تا اینجا همراه ما بوده اید می توان گفت در نگاه دقیق به این نوع کانسپت ممکن است دچار مشکل شوید. چرا که برخلاف نام آن این مدل اصلا با نام خود مطابقت ندارد. این مدل برای رستوران هایی که قصد بازسازی دارند بسیار مناسب است. همچنین برای کافی شاپ ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

در طراحی این مدل از دو خط سرویس در دو سوی راهرویی که تعبیه شده است استفاده می شود. به دلیل اینکه با این کانسپت می توان حداکثر کارایی را در محیط های کوچک داشت. بر اساس همین موضوع چیدمان راهرویی برای رستوران هایی که بودجه کمتری دارند یکی از مطلوب ترین گزینه ها محسوب می شود.

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

چیدمان آشپزخانه صنعتی مدل اپن

این نوع چیدمان برای این است که کسانی که وارد رستوران می شوند احساس راحتی کنند و در واقع فضایی دوستانه ایجاد شود. از نکات مثبت این نوع چیدمان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از نور طبیعی در طراحی ساده؛ به همین دلیل مصرف برق به شدت کاهش می یابد.
  • ارتباط میان مشتری و کارکنان افزایش می یابد و کارایی کلی در فضا بالا می رود.
  • محیط رستورانی که چیدمان اپن دارد برای خانواده ها مناسب تر است.
  • جریان کاری در رستوران با طراحی باز یکدست تر خواهد بود.

 

کلام آخر

در این مقاله در مورد پنج مدل برتر از انواع چیدمان آشپزخانه صنعتی به بحث و بررسی پرداختیم. بررسی اینکه کدام مدل برای رستوران و کترینگ شما مناسب تر است، نیاز به مشاوره و داشتن دانش کافیست. شما عزیزان برای طراحی آشپزخانه صنعتی و دانستن هزینه راه اندازی رستوران می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره این مجموعه بهره مند شوید.

1 دیدگاه در “چیدمان آشپزخانه صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *