خدمات

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

رستوران، کیترینگ، کافه رستوران و … همگی نیازمند طراحی آشپزخانه صنعتی، بر اساس استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی میباشند. افراد منتظر پشت میز ها، مشتریان گرسنه ای هستند که یکی از فاکتور های اصلی اعتماد به رستوران یا کافه رستوران را، سرعت عمل و سرعت آماده سازی و تحویل غذا میدانند. رعایت استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی میتواند به پیشرفت کار و افزایش سرعت و نهایتا بهره وری بیشتر بیانجامد. همچنین رعایت این اصول، باعث میشود تا با وجود کمترین نیروی انسانی، بیشترین بازده در آشپزخانه های صنعتی اتفاق بیوفتد و غذا و فراورده های دیگر، به سرعت به دست مشتریان منتظر برسد.

 

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

در این بخش می خواهیم شما را با استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی آشنا کنیم. یکی از مهم ترین مسائل هنگام طراحی یک آشپزخانه صنعتی رعایت برخی از استانداردها می باشد که باعث می شود در طولانی مدت نتیجه بهتری را کسب کنید. در صورتی که اطلاعاتی در زمینه طراحی آشپزخانه صنعتی ندارید می توانید برای مشاوره راه اندازی رستوران و کترینگ می توانید با فیدار سورن در ارتباط باشید.

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

کاربری آشپزخانه صنعتی

ابتدایی ترین گام برای داشتن یک آشپزخانه صنعتی  استاندارد، انتخاب کاربری رستوران میباشد. مشخص نمودن نوع کاربری آشپزخانه تعیین کننده گام های بعدیست و قدمی بسیار مهم به شمار می آید. چرا که از تجهیزات مورد نیاز گرفته تا نوع چیدمان آن را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. برای مثال، آشپزخانه صنعتی یک رستوران ممکن است به یک ماشین ظرفشویی قدرتمند نیاز داشته باشد تا بتواند هم نیاز آشپزخانه و هم نیاز مشتریان را فراهم آورد. اما آشپزخانه صنعتی یک کیترینگ، فارغ از انواع آن که در مقاله ای جداگانه تحت عنوان تجهیزات کیترینگ  به آن پرداختیم، نیاز به یک ماشین ظرفشویی بزرگ نخواهد داشت چرا که ظروف موجود در آشپزخانه صنعتی کیترینگ بسیار محدود تر از رستوران است.

نوع غذای مورد نیاز برای طبخ

اگر یک کافه رستوران به شمار می آیید، ممکن است بخواهید برای صرفه جویی در هزینه ها منوی خود را به نوع خاصی از غذا محدود کنید. برای داشتن یک آشپزخانه مطابق با استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی، نیاز است که بدانید دقیقا چه چیزی میخواهید ارائه دهید. غذای ایرانی، فست فود و یا … . با مشخص نمودن منوی رستوران یا کافه رستوران، گام بعد در جهت طراحی استاندارد و بی نقص آشپزخانه برداشته میشود.

تعداد مشتریان تعیین کننده است!

تعداد مشتریان شما نقش تعیین کننده ای دارد. چرا که آشپزخانه صنعتی شما باید مطابق با نیاز رستوران و یا کیترینگ طراحی و تجهیز شود. شاید با خود بگویید بهتر است از دستگاه هایی استفاده کنید که دارای ظرفیت بالایی برای تولید و تهیه غذا دارند. اما قابل به ذکر است که اگر بخواهید بیشتر از حد مورد نیاز تجهیز کنید، علاوه بر هزینه بیشتر و فضای بیشتری که تجهیزات اشغال میکنند، مصرف انرژی آشپزخانه صنعتی نیز تا حد قابل توجهی افزایش می یابد و شرایط آشپزخانه صنعتی استاندارد را از شرایط بهینه خارج میسازد.

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

کسب اطلاعات بیشتر: انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

گردش کار و رابطه اش با زمان طبخ غذا

طبخ غذا فرآیندیست که با مواد اولیه آغاز و با فرآورده نهایی که همان غذای دلچسب مشتریست پایان می یابد. این فرآیند از گوشه ای از آشپزخانه صنعتی آغاز شده و نهایتا در گوشه ای دیگر پایان میپذیرد. در بین راه مراحل گوناگونی را سپری میکند و نیاز است که همه این مراحل به طور منظم، پشت سر هم انجام بگیرند. حال به گردش کار میرسیم. مواد غذایی فراوری نشده و خام باید از جایی وارد فرآیند شوند و از محلی دیگر خارج به طوری که این روند یک روند منظم باشد و باعث ایجاد بی نظمی در آشپز خانه نشود.

این نظم رابطه ای مستقیم با سرعت کار و تهیه غذا دارد. هر مقدار که نظم انجام کار بیشتر شود و نیروی انسانی دچار سردرگمی نشود، سرعت آماده سازی غذا افزایش و زمان آن کاهش می یابد و مشتری خاطره ای خوش و تصویر یک رستوران خوب را از رستوران شما در ذهنش به ثبت میرساند.

تهیه لیست تجهیزات مورد نیاز

حال به مهم ترین بخش میرسیم که تهیه و خرید تجهیزات به شمار می آید. خرید تجهیزات آشپزخانه های صنعتی آنقدر هم ساده نیست و باید استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی در خرید نیز رعایت شود تا طراحی آشپزخانه صنعتی استاندارد و با بیشترین بازده باشد. ابتدا باید با توجه به مرحله قبل که مرحله گردش کار بود، محل قرار گیری هر دستگاه را مشخص کنید. محل طبخ، محل قرار گیری مواد اولیه و .. همگی باید به روشنی مشخص شوند. همینطور ابعاد هر بخش باید یه طور دقیق اندازه گیری شود تا بتوانید دستگاه های مناسب با ابعاد مشخص را پیدا کنید.

پس از مشخص سازی محل قرار گیری و بخش های مختلف آشپزخانه صنعتی مانند محل قرار گیری یخچال ها، محل آماده سازی مواد، محل طبخ، محل آماده سازی غذا برای سرو مشتری و … ، و با در نظر گرفتن ظرفیت مورد نیاز برای پخت، حال نوبت انتخاب دستگاه های استاندارد برای تجهیز آشپزخانه صنعتی و رعایت استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی است. انتخاب برند مناسب و با کیفیت همراه با قیمت مناسب میتواند چالش بر انگیز باشد. چرا که همه چیز به برند کالا مربوط است و تولید کننده مشخص کننده تقریبا همه چیز است.

تجهیزات و دستگاه های مطابق با استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی که توسط یک تولید کننده ایرانی تهیه و تولید شده باشند یک اتفاق بی نظیر در ایران است چرا که قیمت بالای کالا های خارجی که تنها به دلیل حمل و نقل دشوار آنان است، سبب شده تا بسیاری از صاحبان کسب و کار ها و رستوران ها به کالای ایرانی روی بیاورند. چه بهتر که این کالا ها با استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی تطابق داشته باشند و همتای نمونه های خارجی خود به حساب آیند.

کسب اطلاعات بیشتر: معرفی فر کامبی رشنال و نکات ویژه آن

جمع بندی

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی

پیش تر نمونه هایی از نکات مورد نیاز برای رعایت استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی را مرور کردیم و این تنها چند نمونه محدود است که اگر بخواهید آنها را در طراحی و تجهیز آشپزخانه رستوران خود به کار بگیرید، نیازمند صرف زمان زیادیست تا بتوانید به یک نتیجه دلخواه برسید. به علاوه، چیدمان تجهیزات در آشپزخانه صنعتی شما مطابق با استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی نیز خود بحث دیگریست. فیدار سورن شرکتی بی مثال در صنعت تولید تجهیزات آشپزخانه های صنعتی مطابق با استاندارد های روز، این امکان را قرار داده تا بدون اتلاف زمان و انرژی بتوانید آشپزخانه صنعتی خود را با فیدار سورن با لحاظ استانداردهای طراحی آشپزخانه صنعتی تجهیز کنید و از سرعت فراوری غذا های خود لذت ببرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *